۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۱۰۱۲۲
در نطق میان دستور پارلمان مطرح شد؛

لزوم تشکیل ستاد مقابله جنگ اقتصادی | مردم وضعیت معیشتی مناسبی ندارند

لزوم تشکیل ستاد مقابله جنگ اقتصادی | مردم وضعیت معیشتی مناسبی ندارند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل ستاد مقابله با جنگ اقتصادی در مقابل آمریکا شدند و تأکید کردند که مردم وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۲۷ خرداد سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

عدم پیش بینی آینده مانع از سرمایه گذاری در تولید می‌شود

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: سخنان و مواضع شجاعانه رهبر معظم انقلاب با آقای آبه نخست وزیر ژاپن غرورانگیز و افختارآفرین بوده است، قطعا طرح چنین مواضعی تبلور اراده مردمی است که اولین شعار انقلابشان استقلال بوده است و مردم ایران اسلامی با ایستادگی و مقاومت در برابر رفتار‌های مستکبرانه و خودخواهانه رییس جمهور آمریکا خواهند ماند.

نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی که با وجود همه مشکلات بر مواضع خودمستحکم و قوی‌تر از گذشته ایستاده اند، محتاج توجه و عنایت بیشتر نیز از ناحیه مسئولان هستند، آنچه که امروز بیش از گذشته موجب بی اعتماد مردمی است وجود تبعیض بی عدالتی در ارائه امکانات و خدمات و توزیع ثروت ملی بدون توجه به مزیت‌های طبیعی مناطق مختلف است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بیان داشت: جدا از ناکارآمدی ستاد تنظیم بازار و نوسانات شدید قیمت ها، عدم کنترل و نظارت بر توزیع کالا‌ها و نهادها، توزیع نامناسب خدمات در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات درمانی و تمرکز آن در پایتخت و از این دست مباحث به صورت روز افزون موجب نارضایتی مردم است.

وی اظهار داشت: عدم استفاده از مزیت‌های طبیعی مناطق مختلف که با حداقل سرمایه گذاری حداکثر بازدهی را خواهند داشت و عدم حمایت از سرمایه گذارانی که با وجود شرایط سخت موجود حاضر هستند سرمایه خود را در حوزه تولید وخدمات به کار گیرند از جمله عدم توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی است از مصادیق اول توجه عالمانه به منابع طبیعی، تهدیدی است که هم اکنون متوجه به این منابع است بالا رفتن آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع با افزایش پوشش گیاهی و کاهش امکانات اطفاء حریق با وجود بی انگیزه محافظین جدای از آن‌هایی که پس از طرح تنفس جنگل اخراج شده اند، تعدادی که به مانده اند به دلیل عدم دریافت شش ماهه حقوق از جمله ناکارآمدی مدیریت منابع طبیعی است.

این نماینده مجلس در ادامه نطق میان دستور گفت: این در حالیا ست که مجلس با تصویب طرح تنفس جنگل با اولویت دادن به مدیریت پسماند در شمال کشور به دنبال افزایش حفاظت از این منابع بود که در عمل عکس آن حاصل شده است.

شریعت نژاد ادامه داد: پروژه‌های آسفالت در سال جاری با مشکل تامین قیر مواجه شده اند، دکتر روحانی ظاهرا این موضوع لاینحل مانده و محتاج دخالت رییس جمهور است چرا که فصل کار در بسیاری از مناطق خیلی زود دیر می‌شود.

وی بیان داشت: نوبخت به طوری که می‌دانید ۱۳ مهر سال گذشته در غرب مازندران با مرکزیت تنکابن، سیل خسارت زیادی وارد کرده است که اعتبار حداقلی برای انجام امور اولویت دار از مرکز اختصاص یافت، خواهشمند است بررسی کنید اعتبار اختصاص یافته در زمینه پروژه‌های تخریب یافته هزینه شده است، چرا که براساس اطلاعات دریافتی نیمی از اعتبار به منطقه نیامده و بازسازی انجام شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی خطاب به وزیر بهداشت گفت: در خصوص تذکر بنده درباره راکد ماندن ساخت بیمارستان فوق تخصصی تنکابن پاسخ داده اند در سال جاری ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد، اما روند فعالیت ساخت پروژه و هم منبع و مبلغ اعتبارات ذکر شده نشان از عدم کفایت اعتبار برای تکمیل اعتبار پروژه دارد.

وی به شهیدی ریاست بنیاد شهید کشور، تذکر داد و بیان داشت: موضوع پرداخت هزینه درمان جانبازان که شهدای زنده هستند و همواره ناچار هستند برای درمان خویش به مراکز درمانی مراجعه کنند به جهت عدم حمایت بیمه‌ای مرتبا گله و شکایت دارند این موضوع تا کی باید بلاتکلیف بماند.

شریعت نژاد اظهار داشت: در خصوص شعار سال که رونق تولید نام گذاری شده است و تاکید مقام معظم رهبری است که مردم و مسئولین در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند، لازم دارم اشاره‌ای به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس داشته باشم که در پرسشنامه‌ای که از فعالان اقتصادی در خصوص موانع تولید و سرمایه گذاری سوال شد بیش از ۹۵ درصد به گزینه عدم پیش بینی آینده رای داده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس گفت: آقای رییس جمهور چگونه می‌شود بدون اینکه هزینه تولید و درآمد ناشی از تولید را تا ۲۴ ساعت بعد نتوان پیش بینی کرد، سرمایه گذاری برای تولید کرد، داستان غم انگیز تولید کنندگان مرغ و پروسه تولید مرغ در کشور بهترین گواه این مدعا است.

وی عنوان کرد: نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی، هزینه بالای حمل و نقل و کارگری و تهدیدات صنعت تولید مرغ و بالا رفتن شدید قیمت‌های دامی و فساد فراگیرد در مقابل افت شدید قیمت گوشت و توجه‌ای به وزارت پشتیبان در سیاست گذار در بخش تولید مرغ نمی‌شود از چه منطقی تبعیت می‌کند، متاسفانه دولت اصرار دارد با ایجاد وزارت بازرگانی آخرین ضربه مهلک را بر تولید داخلی با واردات بی رویه وارد سازد و ظاهرا عدم حمایت از وزارت سیاست گذار و تشکل‌های تولید با چنین هدفی صورت می‌گیرد چرا که عمده توجه به مصرف کننده نهایی است و چندان توجهی به تولید کننده واقعی ندارد.

یکهزار بازنشسته مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشغول به کار هستند

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: نطق خود را با درود به ملت ایران آغاز می‌کنم که صورت آرزو‌ها و امید‌های خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد و برای اینکه ایران گوهری تابان شود، خون دل‌ها خورده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کارگران در کشور افزود: کارگران برابر ۴۱ ماده قانون کار باید حداقل دستمزدشان بر مبنای نرخ تورم و هزینه‌های معیشت تامین شود، اما رشد قیمت‌ها طی چند ماه گذشته، افزایش دستمزد آن‌ها را خنثی کرده و هزینه ماهانه زندگی آن‌ها ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده که با حداقل دستمزد فرسنگ‌ها فاصله دارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی ادامه داد: همه افزایش ۳۶ درصدی حقوق کارگران را تورم لجام گسیخته بلعیده و دیگر چیزی برای سبد خانوار آن‌ها باقی نگذاشته است؛ همچنین مستمری‌بگیران و بازنشستگان بحران صندوق‌های بازنشستگی را با پوست و گوشت و خون و استخوان لمس می‌کنند و شریک بحران این صندوق‌ها شدند.

وی تاکید کرد: وقتی دولت با برداشت ناصواب از قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، مطالبات به روز شده ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی را به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تقلیل داده و عملاً در حق مستمری بگیران اجحاف می‌کند و قوانینی همچون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا نمی‌کند.

عضو فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به موضوع جوانان در کشور گفت: علی رغم آن که جوانان ۴۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد، اما بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران ۲۵.۳ درصد آن‌ها در سال ۹۶ بیکار بودند و به رغم گذشت نزدیک به یک سال از تصویب قاطعانه قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس، هنوز این قانون آنگونه که باید و شاید برای آنان اجرا نشده و سرعت و دقت و اجرای آن برخلاف انتظار نمایندگان ملت بوده است.

وی افزود: این در حالی است که علاوه بر نص صریح این قانون، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب بر جوانگرایی و تحرک بین نسلی در انقلاب اسلامی تاکید کرده، ولی متاسفانه باید بگوییم طبق برآورد‌ها هایی که تا پایان سال گذشته انجام شده، حدود یکهزار بازنشسته که شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود هنوز از مسئولیت خود کناره‌گیری نکردند و این نوع استخفاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان و دهن کجی به نسل‌های جدید است.

عضو فراکسیون زنان مجلس همچنین درباره وضعیت زنان گفت: زنان ۵۰ درصد جامعه هستند، اما سهم ایشان در احراز پست‌های کلان مدیریتی کشور هنوز به ۳۰ درصد تعیین‌شده در شورای عالی اداری نهاد ریاست جمهوری نرسیده است.

وی درباره وضعیت شهر اصفهان توضیح داد: خشکی زاینده رود و رکود صنعت گلوی اصفهان را گرفته و به سختی روزگار می‌گذراند؛ برچسب "برخوردار بودن" به اصفهان، دردهایش را چند برابر کرده و موجب بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است، زیرا این شهر بخش مهمی از بار توسعه کشور را به دوش می‌کشد، اما تمام سهم آن از توسعه، توجهی مسئولان است.

تاج الدین با اشاره به وضعیت کشاورزان اصفهانی ادامه داد: ضعف مدیریت آب در دو دهه گذشته کار را به استخوان کشاورزان اصفهانی رسانده و امروز آن‌ها معیشت و منزلت خود را برباد رفته می‌بینند؛ نه حقابه دارند و نه خسارت خشکسالی به آن‌ها پرداخت شده و همه آبرویشان با پول زحمت کشی است که از برداشت محصول عایدشان می‌شود و اگر نزولات آسمانی امسال نبود، معلوم نبود بر سر آن‌ها چه می‌آید.

وی تصریح کرد: زاینده رود منتظر اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است و چشمش به تدبیر مسئولان ملی خشک شد و این روز‌ها اگرچه جریان دارد، ولی به رغم نزولات آسمانی و متعاقباً افزایش ذخیره سد‌های آبی همه کشور همچنان دچار مشکل است در حالی که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، پیش از ورود به اصفهان تلف می‌شود.

تاج الدین توضیح داد: حجم آب رها سازی شده برای کنترل سیل‌های اخیر ده‌ها برابر آب مورد نیاز برای جاری شدن زاینده رود بود؛ تالاب گاوخونی که برای حفظ کارکرد طبیعی خود نیز نیاز به ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد، ولی امروز تنها ۱۰ میلیون متر مکعب به آن رسیده و عملاً ۵ درصد آن آبگیری شده و متاسفانه شاهد انتشار گاز‌های سمی و ریزگرد‌های خطرناک از آن به ۱۴ استان کشور خواهیم بود.

وی گفت: برای مردم چه بگویم که تا به حال گفته نشده؛ کدام درد را بر زبان بیاوریم که تا به حال بر زبان آورده نشده و دوای این همه درد چیست؟

این نماینده مجلس با اشاره به سیل امسال افزود: سیلی که اگرچه خانمان برافکن بود، اما صحنه‌ای عجیب از همبستگی اجتماعی را به ما نشان داد و شکاف‌های اجتماعی را در نوردید؛ وقتی که شیعه و سنی، پیر و جوان، خصوصی و دولتی، ان جی او و خیریه، عرب و ترکمن، کرد و بلوچ، لر و فارس، سپاهی و ارتشی و همه نیرو‌ها در کنار هم ایستادند و برای مدتی شکاف اجتماعی فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد.

وی ادامه داد: حاشیه‌های سیل امسال به ما نشان داد که در نومیدی بسی امید است و دیدیم که به جای اقتصاد سیاسی در سیل امسال، اقتصاد اجتماعی فعال شد و حجم عظیمی از کمک‌های مردمی وارد چرخه اقتصادی شد و به نوعی هم تعاونی مصرف و هم تعاونی صنفی و هم تعاونی‌های اعتباری و هم تعاونی‌های خانوادگی به صورت موقت و خودجوش شکل گرفت و بدین صورت کمک‌های مردمی به صورت شبکه‌ای وارد چرخه اقتصاد شد و چقدر توانست راهگشا باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: با این مشاهدات، به نظرم این روز‌ها و این ماه‌ها که بار مشکلات کشور بر دوش مردم است خیانت است که وارد بازی جناحی شویم و اقتصاد را به گروگان سیاست بگیریم.

وی خطاب به نمایندگان و مسئولان گفت: "آشتی ملی" را جدی بگیرید؛ سرمایه اجتماعی را جدی بگیرید؛ امید مردم را ناامید نکنید؛ هیچ ظرفیت اقتصادی این روز‌ها و با انبوه مشکلات مردم نباید معطل ظرفیت‌های بالفعل نشده سیاست بماند و چه اشکال دارد به جای اقتصاد سیاسی، این روز‌ها اقتصاد اجتماعی را فعال کنید.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی با آرزوی رفاه و عزت و سربلندی برای مردم ایران اسلامی خواستار آن شد که به احیای بخش تعاون کشور بیشتر و پردامنه‌تر از قبل فکر شود و با "آشتی ملی" از ظرفیت‌های مردم در حل بحران کشور استفاده شود.

خون ۱۰۰ شهید حافظ هر کرسی مجلس است

کوروش کرم پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: آنچه که امروز کشور بدان نیاز دارد، انسجام و وحدت است، به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای یک قوا زیر یک سقف با خدای خودمان و وجدانمان بررسی کنیم، ببینیم، آیا این قوا با این وضعیتی که در صحن داریم، می‌خواهد نظارت بر اجرای قانون در سطح کشور داشته باشد، کما اینکه وقتی رییس جمهور می‌آید، وزیر می‌آید و هر عزیزی که پشت تریبون قرار می‌گیرد، متاسفانه به هیچ وجه به وظیفه ذاتی و قانونی خود در مقابل ملت ایران و خون شهدا توجه نداریم.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیاییم امروز فرض کنیم میزبان سیصد هزار شهید گلگون کفن این مرز و بوم هستیم، فرض کنیم به عنوان اولین سوالی که شهدا از ما می‌پرسند تابحال محاسبه کرده‌ایم برای هر کرسی در این مجلس چند جوان رشید و رعنا به خاک و خون کشیده شده‌اند؟

وی تصریح کرد: اگر مجموع مقامات عالی کشور را اعم از روسای قوا، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات عالی رتبه قوه قضائیه، فرماندهان، امرا و ائمه جمعه را ۳ هزار نفر در نظر بگیریم، برای هر صندلی قریب یکصد شهید تقدیم کرده‌ایم، آیا ما در انجام وظیفه خود به تکلیفمان در دفاع از اسلام، انقلاب، امام، ولایت، حقوق ملت ایران و اجرای عدالت موفق بوده‌ایم؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: شهیدی را تصور کنیم که چشم در چشم ما دوخته و از ما می‌پرسد آیا پاسداری از خون شهدا و دفاع از حقوق مردم و انقلاب ایران این است؟ مگر نه اینکه امروز همه ما ادعا می‌کنیم که استکبار جهانی به سرکردگی دولتمردان آمریکا با ما جنگ اقتصادی راه انداخته است، چرا همانند دوران دفاع مقدس ستادی در همان سطح جنگ اقتصادی تشکیل نمی‌دهیم؟ چرا در مقابل آمریکا اقداماتی همانند دوران دفاع مقدس انجام نمی‌دهیم؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان مجلی شورای اسلامی، تاکید کرد: بگذارید وزیر بیاید و روی صندلی بنشیند، دور وزیر را گرفته‌اند، خودمان را تحقیر می‌کنیم، این در شان ما نیست.

وزارت جهاد به موضوع حق‌آبه‌های کشاورزی در بناب رسیدگی کند

ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده مردم بناب مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: رهبر عزیز انقلاب اسلامی سلام و درود از خانه ملت بر محضر عالی و تشکر ویژه از شما دارم به خاطر مواضع قاطع و قدرتمندانه در برابر دشمنان ایران اسلامی. مردم ایران هزینه‌های زیادی برای استقلال خود داده و می‌دهند و حق ملت است که مستقل زندگی کنند همچنین از اعضای تیم والیبال کشورمان به خاطر برد پیروزمندانه شان تشکر می‌کند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی درباره مسائل حوزه انتخابیه خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: جاده بناب-نقده با وجود ۲ میلیارد بودجه مصوب و تخصیص متأسفانه به علت عدم وجود پیمانکار تعطیل بوده و نیاز به فعال کردن پروژه و جذب بودجه مصوب در موعد مقرر وجود دارد.

وی افزود: در سفر اخیر وزیر راه به آذربایجان شرقی وضعیت آسفالت‌های استان مشاهده شد که واقعا اسفناک بود به خصوص جاده بناب-مراغه و بناب-تبریز نیاز شدید به روکش آسفالت دارد همچنین راه‌های روستایی منطقه نیز نیازمند روکش آسفالت است.

اعزازی ملکی در ادامه با بیان اینکه مجتمع ورزشی بناب نیز نیازمند رسیدگی است، عنوان کرد: شهرستان بناب استخر ندارد و مردم شهرستان از ورزش شنا محروم هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر نیرو ادامه داد: آب شرب بناب نیاز به بررسی دارد و با توجه به اینکه آب‌های زیرزمینی دارای مشکلات عدیده‌ای بوده که دستور بررسی جدی از سوی شما را می‌خواهد تا مشکلات آب شرب بناب رفع شود. درباره روستا‌ها نیز نیازمند رسیدگی به آب شرب هستیم که قابل شرب نیستند همچنین به مسأله فاضلاب روستایی توجه شود و آب کشاورزی نیز نیازمند رسیدگی به موضوع حقآبه‌ها است.

وی در ادامه خطاب به وزیر ورزش بیان داشت: روستا‌های منطقه از موضوع ورزش محروم هستند و برخی روستا‌ها نیازمند بودجه برای احداث سالن ورزشی هستند.

اعزازی ملکی خطاب به وزیر بهداشت عنوان کرد: در سال ۸۹ احداث بیمارستان بناب برای جایگزینی بیمارستان امام (ره) تصویب شد علیرغم وجود تجهیزات، اما ساختمان بیمارستان فرسوده است و نیازمند بازسازی است البته در محوطه بیمارستان جایابی صورت گرفته تا ساخته شود بعد تخریب شود همچنین نیاز شهرستان به اورژانس هوایی را مد نظر داشته باشید چرا که موقعیت جغرافیایی نیازمند این اورژانس است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی خطاب به وزیر نفت گفت: بحث پتروشیمی بناب را چندبار مطرح کردیم که باید دستور دهید انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه با لطف خدا احیا شد، اما نباید مجدد غافل شویم بلکه باید احیای این موضوع با جدیت پیگیری شده و اعتبارات وعده داده شده تخصیص یافته و الگوی کشت کشاورزان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که ابلاغ شده اجرا شود.

سازمان برنامه با قید فوریت لایحه اصلاح بودجه بدون نفت را به مجلس ارایه کند

محمود بهمنی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در خانه ملت در نطق میان دستور، گفت: انقلاب اسلامی بزرگتری موهبت الهی در طول تاریخ ملت ایران است که حضرت احدیت به رهبریت امام (ره) آن را هدیه نمود. صیانت از این انقلاب برترین وظیفه بر عهده مسئولان، نمایندگان، نخبگان و آحاد مردم است، مراقبت از نظام‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زمانی به هدف می‌رسد که هوشمندانه باشد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اکنون دشمنان ایران با تمام توان توطئه را به کار گرفته و اقتصاد ایران را نشانه رفتند، به تعبری رهبری وظیفه بزرگ پیش روی قوای سه گانه و حاکمیت است که اقتصاد ملی را پاس دارند و آن را تنها نگذارند. نکات مسلم و راه‌های قطعی و به اجماع رسیده در گفتمان صیانت از انقلاب به شرح زیر مطرح است.

وی خطاب به رییس جمهور، گفت: امروز با توجه به وضع موجود و نگاه به آینده مسئولان باید شرایط اقتصادی را درک نماییند، سازمان برنامه و بودجه باید به قید فوریت اصلاح بودجه بدون نفت و با توجه به تحریم اقتصادی و پتروشیمی ارایه نماید و هر میزان نفت فروخته شده را به حساب صندوق توسعه توسعه ملی واریز و بنا به نیاز و با مجوز برداشت شود.

بهمنی ادامه داد: منابع جایگزین نفت از بودجه از محل رانت‌های پیدا و پنهان، فرار مالیاتی و واگذاری طرح‌های نیمه کاره دولت دیده شود، اعتبارات بودجه‌ای در این شرایط باید در این شرایط اولویت بندی شود تا بخشی از پروژه‌ها به بهره داری برسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: درآمد‌های پایدار غیر از نفت شناسایی و هزینه‌های دولت باید مدیریت شود. بودجه ریزی بر اساس عملکرد و با نگاه تیزبینانه نظارت و کنترل شود. همچنین مدیریت واردات و منابع و مصارف ارزی دقیقا مورد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در این شرایط خاص به مطالبات فرهنگیان، رتبه بندی معلمان، بازنشستگان و تعیین تکلیف متجاوز از ۷ هزار گزینش شده قضات توجه شود، اکنون اقشار متوسط و ضعیف روز به روز ضعیف‌تر و سودجان، دلالان، فعالان اقتصادی زیرزمینی و رانت خواران که خود را فرا سوی قانون تصور می‌کنند، ثروتمندتر و جری‌تر شده اند.

بهمنی خاطرنشان کرد: آقای رییس جمهور امروز باید به ارتقای فضای کسب و کار، بی‌ثباتی سیاسیت‌ها و قوانین صادرات و قاچاق کالا حاصل می‌شود، توجه و به زیر ساخت‌های حمل و نقل و دشواری‌های تامین مالی از بانک‌ها و غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات و کمبود فناوری‌های نوین و تجهیزات مور نیاز، توجه خاص به عمل آید. همچنین امروز برای رونق تولید باید به ورود کالای قاچاق، فضای کسب و کار، ثبات اقتصادی، نقدینه‌خواهی تولید و فعال سازی ظرفیت‌های خالی بخش خصوصی و تقویت نظام بانکی با پرداخت مطالبات آن‌ها توجه خاص شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: آقای روحانی عدالت و پیشرفت اقتصادی در گرو شفافیت و از بین بردن رانت‌های آشکار و پنهان، یکسان سازی نرخ ارز، داشتن اقتصاد سالم و عاری از فساد است. این امر می‌تواند با راه اندازی سامانه اطلاعاتی و تجمیع اطلاعات وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط و با استفاده از شناسه ملی و ثبت در سامانه، می‌توان عاملان تلاطم‌های اقتصادی را شناسایی و کنترل و از فرار مالیاتی، اختلاس، پولشویی و زمین خواری جلوگیری کرد.

بهمنی ادامه داد: جناب آقای رییس جمهور چنانچه بهمصوبه قانونی نیاز است، لایحه آن را ارایه نمایید در این صورت دلالان به دام قانون خواهند افتاد، به این ترتیب منابع از دست رفته احیاء، درآمد دولت افزایش و ضمن برقراری عدالت به سمت تعادل اقتصادی خواهیم رفت.

وی معتقد است: با این همه منابع و ذخار کشور و رتبه سوم در نفت، رتبه دوم در گاز و رتبه اول در مجموع و و یک درصد جمعیت دنیا، هفت درصد منابع ذخایر ملی داریم، ما امروز ۷۰۰ میلیارد دلار ذخایر معدنی است لذا شایسته نیست اقشار ضعیف در رنج و مشقت روزگار سپری کنند و تعدادی مفسد و سودجو که شرایط آن را ما فراهم کنیم، زندگی مردم را به مخاطره انداخته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم، این یارانه به جیب چه کسانی می‌رود؟ می‌توان با توزیع نصف یارانه مشکل طبقات ضعیف جامعه را حل کرد. /۸۵۶/پ201/ق
ارسال نظرات